Clermont-Ferrand
August 2006 - juli 2007
SPANIEN & ANDORRA (12. til 22. april 2007)

1. dag: Afgang tidligt mod Andorra, som vi nåede efter en noget regnfuld og besværlig tur op over Pyrenæerne og passet Pas de la Casa, som ligger i over 2400 meter højde. Desværre var der skyer og tåge over det hele, men masser af sne. Selv Andorra og 'hovedstaden' La Vella, var ikke noget at skrive hjem om, en masse butikker med toldfri varer, hvoraf de fleste ikke måtte udføres!. Overnatning på Novotel.

2. dag: Videre mod området nord for Barcelona ved kysten, hvor vi ville være et par dage. Allerede om morgenen havde vi problemer med Visa-kortene, som ikke virkede, da vi skulle betale hotellet. En tur til en bankautomat gav dog resultat på vores franske Mastercard. Men da vi kom til Calella og Lloret del Mar, gik det helt galt. Vi ville hæve kontanter, så vi var sikre på at kunne betale hotel osv. Ingen automater ville slippe skillingerne, og til sidst ringede Lisbeth i desparation fra en telefonboks til det eneste nummer vi havde i Danmark, nummeret hvor man spærrer sit kort, hvis det bliver tabt eller stjålet.

Efter at have hørt: - De er nummer 4 i køen, nummer 3 osv. nåede vi igennem på vores sidste 1-euromønt, og fik endelig en forklaring: Der havde været problemer med Visa-kort hele dagen i hele Europa. Men bliv ved med at prøve, nogle gange virker det! Hvorefter vi begge endnu en gang stak vores kort i to automater ved siden af hinanden, og begge øjeblikkelig fik udbetalt 250 euros!

Men problemerne var ikke ovre. Calella og Lloret viste sig at være ganske rædselsfulde, de har i de tidlige charterferiedage været yndede danskerbyer, og det siges, at man stadig kan få serveret frikadeller etc. Rene turistfælder.

Men Lisbeth havde hørt om den lille by kystby Tossa de Mar lidt nordligere, og så snart vi kørte ind i Tossa, vidste vi, at det var her vi ville være. Men det var heller ikke uden problemer. I Spanien er de ikke vilde med hunde på hotellerne, og samtidig ville vi gerne have Internet, så vi stadig kunne kommunikere lidt med omverdenen (vores franske mobiler virkede ikke i Spanien, kun for opkald fra andre). Så efter en rundtur i byen var der stort set kun et hotel tilbage lidt ud af byen ved standpromenaden. Det viste sig at ligge ganske dejligt, lige ned til stranden, men var rimeligt dyrt, 200 euros i døgnet. En hurtig beslutning, vi flyttede ind i et dejligt værelse, med både en lille stue og et soveværelse og en stor altan lige ud til stranden og trådløst Internet. Da det ydermere viste sig, at restauranten var fremragende og ikke dyr, 20 euros for en 3 retters menu inkl. vin og vand, i øvrigt meget velsmagende mad, og da personalet var yderst venligt og imødekommende, blev det til 3 overnatninger.

Den sidste dag snakkede vi igen over Internettet med vores venner i Sydspanien, og endnu en gang opfordrede de til, at vi tog turen derned. Men vi havde på forhånd besluttet ikke at køre så langt, men da det viste sig meget svært at finde hotel i Barcelona (ingen husdyr), hvor vi ville være et par dage, inden vi tog hjem, tog vi en rask beslutning og ringede til dem og sagde, at vi kom næste aften.

5. dag: Så næste morgen gik det sydover langs den spanske kyst. Vi indledte turen med en fejltagelse, som kostede en forsinkelse på over to timer, idet vi ikke ramte motorvejen, der løber uden om Barcelona, men i stedet endte midt i Barcelona i morgenmyldretiden. Men vi fik da set Sagrada Familia lidt på afstand og et Gaudi-hus på nært hold, vi havde endda god tid til at studere det, da trafikken var gået fuldstændig i stå.
Nå, med hjælp af GPS-en, som vi ikke troede virkede i Spanien, men som alligevel virkede perfekt, fik vi sagt farvel til Barcelona, og så gik det i god fart sydover på næsten tomme motorveje, og vi nåede Almuñecar ved syvtiden om aftenen og blev installeret i vores venners lejlighed uden for byen, som de har haft til salg i et stykke tid efter at de har købt hus samme sted.

Det blev til fem gode dage i Almuñecar og omegn, men desværre ikke til Alhambra i Granada, hvor alt var optaget i april måned. Lisbeth og jeg har set det, men ikke Maja. Og gode, virkelig billige middage på restauranterne i byen og udenfor. Hjemturen gik over Figueres nord for Barcelona, hvor vi besøgte Dali-museet, en fin oplevelse. Efter en overnatning gik turen mod Clermont, som vi nåede ud på eftermiddagen søndag den 22. april. Alt i alt en rigtig god og hyggelig tur.