Clermont-Ferrand
August 2006 - juli 2007
Bilen
I lang tid havde vi den opfattelse, at vi var nødt til at få den danske registreringsafgift tilbage, når vi forlod Danmark. I Frankrig må en bil ikke køre mere end 4 måneder på udenlandske plader.
 
Heldigvis var der en kvik dansk embedsmand, der gav løsningen, da jeg ringede for at bestille tid til et syn, med henblik på tilbagebetaling af registreringsafgiften. Det er nemlig sådan, at den danske stat venligst konfiskerer 15 % af den vurderede tilbagebetaling, for en sikkerheds skyld. Når man vil registrere bilen igen, betales den fulde, vurderede afgift. Rigtig god, dansk politik.
 
Hans forslag var simpelthen at afmelde bilen på det danske motorkontor, ved at returnere pladerne, når vi havde fået bilen indregistreret i Frankrig. Det betyder, at når vi returnerer til Danmark, skal vi blot indregistrere bilen igen, hvilket koster 5-600 kr. Da den stadig er under 4 år gammel, skal der ikke foretages syn.
 
Så vi gik i gang, da vi ankom til Clermont. En henvendelse på Préfecture resulterede i en liste af dokumenter, som skulle fremskaffes:
 
1. Dansk registreringsattest
2. Toldattest udstedt af de lokale skattemyndigheder
3. Attest fra fabrikanten (i dette tilfælde Skoda i Tjekkiet)
4. En blanket med oplysninger om navn, adresse osv., samt en række teknisk uforståelige oplysninger om bilen.
 
Ad 1.: Intet problem, registreringsattesten havde vi jo med fra Danmark.
Ad 2.: Intet større problem. En henvendelse med den danske registreringsattest til de lokale skattemyndigheder resulterede i et papir, det tog ca. 15 minutter.
Ad 3.: Her kom problemerne!!! En ny bil leveres normalt med en attest, som bekræfter bilens forskellige tekniske data. Her i Frankrig hedder attesten: Certificat de conformité communautaire. Efter kontakt til VW i Tyskland, mail-korrespondance med Skoda i Tjekkiet, en sød, tjekkisk dame, som helst ville snakke tysk, kontakt til den danske importør, og endelig forhandleren, som vi havde købt bilen af, gik sagen i gang. Forhandleren i Glostrup, som var uhyre venlig og hjælpsom, fik først fremskaffet en attest fra politiet i Danmark, som vi troede var den rigtige. Men nej, et nyt besøg hos Prefecture gav negativt resultat.
 
Ny runde! Til forhandleren igen, denne gang er vi tættere på den rigtige attest, den skulle fremskaffes fra Tjekkiet. Normalt medfølger denne attest med bilen, men i Danmark har man et andet system, en slags typegodkendelse, så attesten medfølger ikke biler, der leveres til Danmark. Skoda forlanger normalt 11-1200 kr. for denne attest, udover den første attest, som er gratis. Da denne ikke var udstedt af Skoda pga. ovenstående, blev den rekvireret af forhandleren, gratis! Og endelig, efter sygdom hos damen hos importøren, landede attesten hos forhandleren, som videresendte den til os.
 
Attesten hedder på engelsk: EEC - Certificate of Conformity. Husk at få den i Danmark, det gælder alle bilmærker, hvis I på nogen måde påtænker at gøre som vi.
 
Nu oprandt dagen, da jeg mødte op med de rigtige attester (forhåbentlig) på Prefecture. Jeg havde på forhånd skrevet stikord på fransk, og ekspeditionen gik godt et langt stykke hen ad vejen. Attesterne var rigtige, men: Jeg havde taget kopier, den gik ikke, de ville have originaler, og samtidig skulle Lisbeth også skrive under, da vi begge stod på den danske registreringsattest. Altså hjem efter originalerne, ned og hente Lisbeth på universitetet, og tilbage igen. Frem til lugen, præsentere originalerne, og endelig, så det ud til at lykkes. Indtil hun så vores forskellige efternavne, jamen så kunne vi jo ikke være gift. Ah. mon dieu! Kopien af vielsesattesten lå derhjemme!
 
Forsynet reddede os, for en del år siden må der være sket det, at en norsk jente havde krydset en franskmands bane og l'amour havde skabt en alliance, som åbenbart var endt i Clermont-Ferrand: Fra lugen ved siden af lød det på klingende norsk: Er dere danske? Ovennævnte norske jente, som nu arbejdede på Prefecture reddede os på stregen. Hun snakkede venligt med den franske kollega, og efter nogle minutters betænkningstid blev de forskellige efternavne accepteret som noget specielt nordisk. (Et godt råd, medbring en kopi af vielsesattesten).
 
Endelig kunne vi betale de 150 euros, som registreringen koster. Der er ingen vægtafgift i Frankrig, så betalingen dækker resten af vores tid i Frankrig.
 
Så gik turen til Centre Jaude, hvor der der ligger en nøglebar på første etage. Her tog det ca. et kvarter at få to nummerplader med det rigtige nummer, 21 euros. Så var det bare at skifte pladerne, og endelig, var vi registret i Frankrig. Det betød så også, at vi kunne få en parkeringsmærkat til forruden, hvilket nedsatte vores parkeringsafgift fra 10 til 1 euro om dagen! Man skal hver morgen inden kl. 9 sætte en en billet i forruden, pålydende 1 euro, og så har man fri parkering i et område, der ligger omkring ens bopæl, den dag.
 
Ad 4.: Intet større problem. Attesten udleveres på Prefecture. De tekniske oplysninger står alle på attesten under punkt 3, så det er kun de personlige oplysninger som navn, adresse, telefon osv., man er interesseret i. Dog var der lige detaljen om vielsesattesten, som nævnt ovenfor, hvis man har forskellige efternavne.
 
Forsikring:
 
Så opgaven gik ud på at finde et fransk forsikringsselskab, som ville forsikre udlændinge med en fransk indregistreret bil! Takket være vores franske venner, fik vi kontakt med en meget venlig forsikringsagent, som klarede en forsikring på ganske kort tid. Endda lidt billigere end vores danske forsikring hos Lærerstandens Brandforsikring! Endelig noget der gik nemt, men kun takket være gode forbindelser. Normalt ville agenten have taget en langt højere pris, forklarede han.
VIGTIGT: Der skal fremlægges et bevis fra det danske forsikringsselskab, hvor man sidst har været forsikret, som (på engelsk eller fransk) bekræfter antallet af skader indenfor de sidste 5-10 år.